Okolo kraje z dronu
Smolov
Pohled přes železniční most u Smolova na Domažlice. Tato trať byla postavena v roce 1888 jako součást Českomoravské transverzální dráhy. Spojovala Domažlice, Strakonice, Tábor, Jihlavu, Brno, Veselí nad Moravou a Trenčianskou Teplou v Uhersku. Cílem bylo propojit již existující státní dráhy s typickou severojižní vídeňskou orientací.
Kdyně
Deset
zatáček na 2,2 kilometrové trati s převýšením 130 metrů, to jsou
serpentiny od chatové osady Hájovna směrem na Koráb. V červnu se zde koná závodů
automobilů do vrchu.
Nýrsko
Nádrž Nýrsko byla postavena v letech 1964-1969. Kamenitá hráz je vysoká 36 metrů, její šířka je 337 metrů. Objem vody v nádrži činí 1 milion metrů krychlových. Z důvodu ochrany zdroje pitné vody zde platí zákaz koupání a pohyb turistů v blízkosti přehrady je omezen pouze na vyznačené trasy
Annín
Novogotická hrobka rodiny Schmidtů nad Annínem z roku 1886, ti byli byli zakladateli zdejších skláren. Sklárna byla založena v roce 1796 a jako první začala vyrábět rubínové sklo podle italského vzoru pomocí zlata. Největší rozkvět anenské sklárny nastal od roku 1863, kdy sklárnu vlastnil Josef Eduard Schmidt. Sklárna funguje i v současné době zásluhou majitele pana Svrčuly a jeho zaměstnancům.
Sušice
Ranně barokní kaple z let 1682 – 1683 s krásným výhledem na město Sušice a okolí se nachází na vrchu Stráž. Kaple Anděla Strážce, zvaná lidově Andělíček, byla na vrchu porostlém kdysi dubinou vybudována roku 1863 díky přičinění sušického kapucína P. Ladislava Bílinského.
Podle
jedné pověsti si v těchto místech hrálo malé dítě a kolem nohy se mu
ovinul jedovatý had. Dítě ve velikém strachu a úzkosti spatřilo anděla, který
se k němu sklonil, usmál se a had zmizel. Proto zde vděční obyvatelé města
postavili kapli zasvěcenou Andělu strážci, ochránci města.
Rabí
Sloužil k těžbě vápence a následně k výrobě vápna
už od středověku. Lom byl uzavřen z důvodu velkých otřesů, které
poškozovaly statiku hradu i blízkých rodinných domků. V současnosti
probíhá v okolí zpracování vápence z lomu v Hejné ve Velkých
Hydčicích.
ŽST Horažďovice předměstí
V době vzniku nesla název
Horažďovice Babiny podle blízké obce. Trať Plzeň
– České Budějovice byla součástí privátní Dráhy císaře Františka Josefa I,
která vede z Vídně do Chebu. Úsek z Plzně do Českých Budějovic
byl otevřen pro běžný provoz v úterý 1. 9. 1868. Celá trať z Vídně do
Chebu byla pak uvedena do provozu o dva roky později. Historie depa v
Horažďovicích předměstí čítající výtopnu o čtyřech stáních s administrativním
budovou, točnou a přilehlou vodárnou, zasahuje až do poloviny roku 1888, kdy
vrcholila výstavba Českomoravské transversální dráhy do Domažlic.
Zelená Hora
Jméno jí dala
sama svatovojtěšská legenda, podle níž vyprosil světec tomuto tehdy suchému místu vláhu. Pramen
"dobré vody" vyrazil pod dotekem jeho hole ze skály. Zelená Hora byla v minulosti
obývaná předními šlechtici z rodu Švamberků, Šternberků či Martiniců, hostila
vzácné návštěvy, uchovávala českou Svatováclavskou korunu, či je spojena s
takovými událostmi, jako je Jednota zelenohorská, Rukopis zelenohorský nebo
Jednotky Pomocných technických praporů - Černí baroni.
Zbiroh
O vzniku pojmenování hradu Zbiroh vypráví pověst, podle níž ve zdejších lesích zabloudila a přenocovala šlechtická družina. Když se ráno probudili, všude kolem se povalovaly jelení parohy. Pán přikázal je posbírat a od toho vzniklo jméno Zbiroh. Z bohaté historie hradu a později zámku vybíráme příběh Alfonse Muchy. Ten bydlel ve východním křídle v letech 1912–1928, se svou manželkou a dvěma dětmi. Pronajal si zde velký sál s prosklenou střechou, kde namaloval slavný obrazový cyklus Slovanská epopej.
Lednice
Klášterní statek byl vybudován v
letech 1752 až 1764 řádem Cisterciáků z Plaského kláštera. Výstavba byla
započata za Opata Silvestra Hetzera. Po jeho smrti dokončil stavbu Fortunát
Hartmann. Mniši měli žít
z práce vlastních rukou, polního hospodářství, chovu dobytka. K tomu
směli vlastnit vodstvo, lesy, vinice, louky, půdu a zvířata. Aby toto vše
mohlo fungovat, zřizovali hospodářské dvory, tzv. grangie, obývané především
konvrši (laičtí bratři). Dvory byly hospodářskými centry v rámci
klášterního panství. Zde se nacházely zděné stavby a mezi nimi
i kaple, protože konvrši pracující na grangiích docházeli do kláštera jen
jednou týdně. Z počátku zde mniši resp. konvrši pracovali sami,
s přibývajícími majetky a postupem domy přijímali čeleď
a stávali se ekonomickými správci.
Z Mariánské Týnice do polí vede obnovená Stará plaská cesta. Ta vznikla v 1. polovině 18. století za opata cisterciáckého kláštera v Plasích Evžena Tytla jako součást rozsáhlého budování klášterního panství. Spojovala klášter v Plasích s poutním místem Mariánská Týnice a se dvěma hospodářskými dvory Sechutice a Hubenov. Chodívali po ní mniši i poutníci, její trasu lemovaly aleje lip, ovocných stromů, zdobily ji sochy a křížky. Když Josef II. plaský klášter zrušil, nechal nový vlastník panství kníže Metternich zbudovat silnici, která počáteční příkré stoupání z Plas, rozložených v údolí řeky Střely, překonávala serpentinami. Stará cesta se poté stala nepotřebnou a upadala v zapomnění. Nedávno byla obnovena a nyní se po ní opět chodí. Zelený pruh se stromy je naopak zaniklá cesta. Konkrétně železniční trať Kralovice – Mladotice, provoz na ní ustal 1. ledna 1997 po téměř 98 letech.